Akumulátor 1 (første filmklubb-visning)
Tsjekkia 1994
Regi: Jan Sverak
Manus: Jan Sverak
102 minutter, farger
35mm
Føler du deg slapp og tiltaksløs? Kjennes det ut som om hjertet ditt snart ikke gidder å slå mer? Ser du mye på TV?
Olda Soukup synes ikke hverdagen som målemann i bygningsbransjen er særlig engasjerende. Enda mindre engasjerende blir den når dama han er forelsket i, bruker første og beste anledning til å hoppe i seng med arbeidskollegaen Slezak. Olda har nettopp sett på et TV-innslag, hvor han selv blir intervjuet på gata, da underlige ting begynner å skje. En enorm trøtthet griper tak i ham, og han faller i koma. Når legene en uke senere klarer å hjelpe ham tilbake er det ingen som forstår hva som har skjedd. Idet Olda skrives ut av sykehuset, blir han imidlertid introdusert for healeren Fisarek, som har en særegen interesse for Oldas tilstand. Som et slags tsjekkisk svar på Obi Wan Kanobi, tar Fisarek på seg oppgaven med å lære Olda om den ‘naturlige energi’ og hvordan den skal gjøre ham frisk igjen. Og Olda skjønner etterhvert at Fisarek er mer enn en kvakksalver. Energien som Fisarek snakker om er ekte, og sammen kommer de på sporet av en ond overmakt som forsøker å suge denne energien ut av menneskene rundt dem.
Regissør Jan Sverak fikk sitt definitive gjennombrudd i utlandet med filmen Kolja, som vant Oscar for beste utenlandske film i 1997. Følgelig har flere av hans tidligere filmer blitt lansert og godt mottatt utenfor Tsjekkia, blant annet Akkumulator 1 fra 1994.
Akkumulator 1 er en film som skiller seg vesentlig fra det de fleste vil kalle ‘vanlig’ østeuropeisk film. Filmen er den dyreste noen gang produsert i Tsjekkia. Spesialeffektene er mange og gode. Publikum trekkes i løpet av filmen inn i små mikrokosmos, hvor scenografi og kulisser er fantastiske. Blant annet får vi være med på ‘inn-i-kroppen’-opplevelser som får Min mikropartner og Jakten på nyresteinen til å virke avleggs. Fargene er ikke kalde og blasse, men sprakende og mystiske.
Bortsett fra karakteren Fisarek, spilt av Sveraks egen far, er det en vesentlig overvekt av unge mennesker med i Akkumulator 1. Filmen henter i stor grad sin inspirasjon fra den moderne generasjonen av borgere i Tsjekkia. Følgelig er de verdier filmen fremstiller svært nye innenfor tsjekkisk film. Mange vil argumentere for at Akkumulator 1 bærer vitnesbyrd om at den stadige amerikaniseringen av europeisk filmproduksjon også har nådd Øst-Europa. Men spørsmålet er om ikke amerikaniseringen allerede har skjedd i det tsjekkiske samfunnet, og om det nå ikke er på tide at filmindustrien i landet legger et gammelt samfunnsbilde bak seg, og begynner å skildre det nye.
(Norsk Filmklubbforbund)
Voksne mennesker (dark horse)
Åpningsfilmen vårsemesteret 2011 er endret til «Voksne mennesker» eller «Dark horse» av den islandske regissøren Dagur Kári. Hans debutfilm Nói Albinói vant mange priser da den kom i 2003.
«Du kan da ikke bare ha tjent 43 kroner siden 1999» sier skatte-byråkraten oppgitt og titter over brillekanten bort på døgenikten Daniel. Daniel er en søt og rufsete københavner i tjueåra. Han overlever på litt svart betaling for grafitti-kunststykker om forelskelse, bestillingsverk for gutter i vennekretsen som ønsker å imponere damene sine. Han er på konstant flukt fra parkeringsbøter, forfalte regninger, myndigheter og politifolk. Innimellom henger han sammen med sin litt korpulente og firkantede kompis Morfar, som drømmer om en karriere som fotballdommer mens han tar nattevakter på et søvnlaboratorium. En dag snubler Daniel over kjærligheten i form av den søte og eksentriske Franc.
Dagur Kári er det islandsk-dansk-franske stjerneskuddet som sto bak Nói Albinói for noen år siden. Etter eget sigende ville han lage en film som så ut som en Seinfeld-episode regissert av Kieslowski. I sort/hvitt. Dark Horse er slacker-generasjonen møter frisk fransk nybølge a la Jules et Jim. Du vil le til du gråter samtidig som du får den gode varme følelsen i magen, den som oppstår når man bryr seg om filmkarakterene på lerretet.
«Occasionally brilliant» EUROPEAN FILM REVIEW
Omtalen er hentet fra Filmweb.no.
Osama
En sterk film om en jente som later som hun er en gutt for å få muligheter og leve fritt i Afghanistan.
I tiden rett etter Talibans maktovertagelse oppdager de Afghansk kvinner at de ikke lenger får lov til å arbeide, eller gå i gatene uten en mann som følge. De arrangerer demonstrasjoner mot dette nye og undertrykkende kvinnesynet. Demonstrasjoner som blir raskt og brutalt slått ned.
Blant de overlevende etterpå finner vi en enslig mor og hennes 12 årige datter. De arbeider begge på byens sykehus, som snart blir stengt av Taliban. I desperat behov for penger til å overleve, etter at hennes mann er drept i borgerkrigen, finner den enslige moren frem til en dristig plan. Hun klipper håret av sin datter og ber henne finne seg arbeid, som gutt.
Snart blir “gutten” fanget opp av Taliban og sendt på en korean-skole. Situasjonen blir desperat når guttene skal lære seg hvordan man vasker sitt “lem” og hun samtidig får sin første menstruasjon. En drama som fenger og betar.
Siddiq Barmak:
Afghansk filmskaper født 1962. Han er utdannet som filmregissør ved Moskva Universitetet og har bred erfaring fra manusarbeid og som fotograf. Han har laget flere kortfilmer og dokumentarfilmer. Under Taliban regimet ble alle hans verker forbudt. ”OSAMA” er hans debut som langfilmskaper og er laget på en ekstremt lavt budsjett og med støtte fra Iran’s veteranfilmskaper Makhmalbaf. Barmak er leder for Afghan Film. Hans debutfilm ble invitert til “Directors Fortnight” i Cannes og fikk der en strålende mottakelse.
Sort Katt, Hvit Katt
«Sort katt, hvit katt forteller historien om to sigøynerfamilier ved Donau. Familieoverhodene er to sigar-røykende gamle sulliker med bare noen gulltenner igjen. Familienes forretningsvirksomhet består av byttehandel med russere på frakteskuter langs elven, og av å stjele alt de kommer over. Unge Matko er ikke bare en skurk, han er en klønete skurk. Når Matko forsøker å stjele flere tankvogner fra jernbanen, blir han lurt av sønnen i den andre familien. Det påfølgende spetakkelet inkluderer hylende sigøynere, kriminelle jugoslaver, uzi-veddemål, og to bestefedre som gjenoppstår fra de døde.»
Emir Kusturica er en prisbelønt regissør, skuespiller og musiker bosatt i Serbia.
Selv etter å ha vunnet flere priser for sin første kinofilm – Dolly Bell (Sjecas li se Dolly Bell, 1981) var det en stor overraskelse både for ham selv og publikum da han i 1985 vant den prestisjetunge Palme d’Or i Cannes for filmen «Pappa er på forretningsreise». Denne filmen ble også Kusturicas gjennombrudd, både kunstnerisk og publikumsmessig.
Med «Sigøynernes Tid» (1988) begynte Kusturica å finne sitt eget språk. Han begynte med å eksperimentere med magisk realisme, gjeninnspillinger av berømte filmscener, bruk av musikk og amatørskuespillere. Filmen fikk prisen for beste regi i Cannes, og Kusturicas rykte spredte seg nå blant kritikere og cineaster over hele verden.»
Enter The Void
Oscar er en junkie, han bor i Tokyo – en av verdens største metropoler. Et evigvarende neonlandskap fylt med betong og mennesker.
I to og en halv time utsettes publikum for en eneste lang rus på DMT, LSD, syre og kokain. Du er Oscar, det er du som er junkien.
Sex, nytelse, kjærlighet. Det finnes snarveier til det vi ønsker i livet – men en hver snarvei har en mørk bakside.
Enter the Void er Gaspar Noés eget personlige helvete manifestert på film.
En ekstrem visuell stil gjennomsyrer filmen, og suggerer deg som seer inn i et alternativt helvete – et suggerende blikk inn i Tokyos undergrunn. Filmen fanger byens skitne side på en helt unik måte, Noe har et utrolig øye for bildekomposisjon og er frekk og leken med kameraet.
Se Enter the Void om det frister å bli misbrukt – men husk at det var du som valgte det. Jeg hater meg selv for det jeg valgte. Jeg elsker filmen. Jeg skal aldri se den igjen. Aldri.
(Roger Håkonsen – NRK, Filmpolitiet)
12. mai 2011
Metropolis
Fritz Langs’ stumfilm mesterverk fra 1927 er en film vi gleder oss til å sette opp.
Finnes det en mer innflytelsesrik film enn Metropolis? Ikke bare har den satt en standard for science fiction-filmen som genre, men den har også påvirket generasjoners oppfatning av framtidsbyen. Den har, inntil Blade Runner kom i 1982, vært så og si eneste kilde til inspirasjon for det meste av futuristisk film og billedkunst. Metropolis er en svært bemerkelsesverdig film, tatt i betraktning at den er laget så langt tilbake som i 1926, i og med sine gigantiske kulisser bygd opp i det tyske UFA-studioet. Fritz Langs klassiker var visuelt inspirert av New Yorks skyline, som Lang nylig hadde sett, og tematisk inspirert av den økende, umenneskelige industrialiseringen av Tyskland.
Metropolis er satt 100 år fram i tiden (fra 1926), der overklassen lever i tårnende skyskrapere og kjører rundt i aerodynamiske kjøretøy høyt over byen, mellom og gjennom hus, forbundet av høytsittende broer og tunneller. Langt under jorda finner vi arbeiderne som sliter for å få verdenen over dem til å fungere. I skremmende sekvenser ser vi hvordan de i deres daglige arbeid er blitt som forlengelser av sine maskiner. Til og fra arbeidet beveger de seg i upersonlige, marsjerende masser – uten å snakke – som totalt anonyme individer.
Fritz Langs Metropolis var opprinnelig nærmere 200 minutter lang, men opp gjennom årene er filmen blitt presentert i en rekke drastisk kuttede versjoner. Allerede noen uker etter premieren ble filmen for-kortet av Paramount og UFA for å øke det kommersielle potensialet. I de påfølgende variantene er mange elementer i historien utelatt, blant de viktigste er forhistorien til Fredersen og Rotwang, som er essensielt for å forstå Rotwangs motiver for å konstruere roboten som fører til Metropolis’ undergang.
Den nyeste restaurasjonen er den som kommer nærmest originalen. Ikke bare er den utstyrt med Gottfried Huppertz’ originalmusikk, denne musikken er også utnyttet for å finne tilbake til filmens originale klipperytme. Musikken ble spilt inn på nytt i 2001 av Radio Sinfonieorchester Saarbrücken for bruk i den nye versjonen.
Filmmaterielet er restaurert fra ulike kilder, blant annet et originalt kameranegativ og originale nitratkopier fra British Film Institute. Det aller beste tilgjengelige fotografiske kildematerialet har gjennom digitale prosesser, blant annet scanning i 2K-oppløsning, gitt oss den mest detaljrike og “rene” versjonen siden premieren i 1927.
Vi gleder oss, og det bør dere og!
The Incredible Shrinking Man
For semesterets siste ordinære visning har vi spart det beste til slutt!
The Incredible Shrinking Man kan se ut som en typisk fjollete 50-talls sci-fi-film på overflaten, men hvis man bryter gjennom den overflaten vil man fort finne en av de mest intense, intelligente, og ikke minst eksistensielle filmene i sin sjanger. Kanskje til og med i hvilken som helst sjanger!
Årene har ikke falmet denne klassikeren som byr på hakesleppende makro og miniatyrfotografering som den dag i dag imponerer.
For denne visningen vil vi også oppfordre til publikumsdeltagelse.
Alt du trenger er en ballong og en tusj!
-Blås opp ballongen og dekorer den med ditt beste fjes.
-Slipp luften ut igjen og ta den med deg på visningen.
-Videre instrukser fås ved inngangen.
Sees i kinomørket!
Gratis visning av Haisommer!
Lørdag 3 september braker det løs på Café Rene med klassisk musikalsk velkomst fra Munor-ensemblet og tidenes publikumsfavoritt – Haisommer.
Beklageligvis er ikke værgudene med oss, så vi flytter oss inn i koselige omgivelser på Café Rene, hvor det er mulighet for å få kjøpt god mat & drikke!
Blood Simple
8. september er det endelig klart for offisiell semesterstart i Haugesund Filmklubb. Etter et meget vellykket første semester gleder vi oss til å komme i gang med høstens semester.
Vi minner ekstra på at i år starter filmene en halv time senere enn det de gjorde i vår…
Før filmen en liten musikalsk overraskelse….
Først ute er Coen-brødrenes debutfilm – Blood Simple.
Abby innleder et forhold til bartenderen Ray. Hennes mistenksomme ektemann hyrer privatdetektiven Visser til å avsløre sidespranget og deretter drepe dem begge. Visser
befinner seg snart i en farselignende situasjon med en forsvunnet sigarettlighter, levende begravelse, blodflekker som ikke forsvinner og selvfølgelig flere mord.
Blood Simple er et dypdykk i klassiske noir-tradisjoner, hvor man låner plotpoeng, karaktertrekk og våte gater i dunkelt gatelys. Ved å dra inn stilistiske elementer fra moderne horror og splatterfilm, utvider Coen-brødrene den moderne film noirs estetiske uttrykk. Filmen er preget av en truende undergangsstemning av svik, løgn og blodhevn. Som debutfilm er
Blood Simple intet mindre enn en maktdemonstrasjon i form og i sære karakterer.
Dette er en av mange storfilmer signert Coen-brødrene. Andre kjentefilmer er “Millers Crossing” (1990), “Fargo” (1996), “The Big Lebowski” (1998) og “O’ Brother, Where Art
Thou?” (2000).
Le Mépris (Forfilm: MLEKO av Linn Karen Førland)
Ved Amalfikysten på den italienske ferieøyen Capri sitter den legendariske Fritz Lang (regissøren av Metropolis fra vårens semester, i rollen som seg selv) og skuer utover havet. Egentlig skal han lage en filmversjon av Homers Odysseen for en amerikansk produsent (Jack Palance i en atypisk, grotesk, og morsom rolle), men produsenten er slett ikke fornøyd med Langs artistiske visjon og hyrer inn en respektert forfatter og dramatiker (Michel Piccoli) for å få ting på rett kjøl. Med seg på lasset har forfatteren sin vakre kone (Birgitte Bardot), som slett ikke liker at mannen sin selger seg til høystbydende.
Sammen spiller ikke bare denne kvartetten ut rollene fra Homers dikt, men også fra selve innspillingen av filmen vi sitter og ser da regissør Jean-Luc Godard i virkeligheten selv følte en voldsom forakt for sin amerikanske produsent, Jack E. Levine.
Dette er diskutabelt en av Godards beste og mest velykkede filmer, med nydelige landskaper som kulisser og en god dose spydig humor.
MLEKO er Linn Karen Førlands første film fra studiene ved den Polske nasjonale filmskolen. Filmen, fra 2006, er en øvelse med en fire minutter lang 35MM rull-en tagning for hvert storyboard.
Filmen handler om hvordan møter mellom mennesker kan forandre livet, og hvordan selv fremmede kan redde dagen til hverandre.
Begge filmer for kun kr 40,- Forutsetter semestermedlemsskap som også kan kjøpes før visningen (100,-).
Liquid Sky
Vi følger en gjeng hedonistiske modeller og kunstnere på Manhattan som alle later til å være avhengige av heroin, kokain, og det som verre er. En UFO på jakt etter dop lander på modellen Margarets tak og finner ut at den vil sanke endorfinene som frigjøres ved menneskenes seksuelle klimaks.
Anne Carlisle (som også var med og skrev manuset) spiller for enkelhets skyld båden den kvinnelige og mannelige hovedrollen.
Liquid Sky har først i nyere tid begynt å få det kultklassiker-stempelet den sårt fortjener fra selverklærte hipstere som syns at David Lynch er starten og slutten på alt. Det er også først i senere tid at artister som Peaches og grupper som Scissor Sisters har begynt å melke dens visuelle, så vel som auditive stil, døpt Electroclash, for alt den er verd.
POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold
På grunn av at visningen av den kontroversielle dokumentaren Obsession: Radical Islam’s War Against the West er avlyst, blir det dokumentaren POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold som i stedet blir vist i Edda 2 kl. 18.30 på torsdag.
I denne filmen balanserer Morgan Spurlock oppriktighet og en god dose humor når han utforsker betydningen av produktplassering og reklame i film ved selv å lage en film som utelukkende er finansiert gjennom nettopp produktplassering og reklame.
Denne visningen blir i samarbeid med Edda kino, og filmklubbmedlemmer får rabatt på billettprisen (70 kr i stedet for 90 kr).
Breakfast at Tiffany’s – NB! TIRSDAG!
Her møter vi Audrey Hepburn i rollen som den naive sosietetsdamen Holly hvis store ønske i livet er å sørge for en trygg framtid for seg selv og broren som er i militæret. Hollys plan for å nå dette målet er å gifte seg med en rik mann. Samtidig flytter en ny beboer inn i Hollys bygning, en gryende forfatter (George Peppard) som befinner seg under tommelen til en eldre, rik kvinne. Mens Hollys rike menn sirkler henne inn, blir et spørsmål stadig vanskeligere å ignorere: Hva med kjærligheten?
Audrey Hepburn sementerte her sin posisjon som moteikon i noe hun selv beskrev som sin vanskeligste rolle. At Henry Mancinis Oscar-vinnende musikk preger filmen skader heller ikke.
Filmen starter klokka 18.30 i Edda 2 på tirsdag, og vi vil selge billetter og medlemsskap i foajeen på kinoen fra klokka 18.00.
Etter visningen fortsetter kvelden på restauranten «To Glass» i Strandgata der filmklubbmedlemmer får rabatt på drikke.
Vi gleder oss til et gjensyn med denne klassikeren!
Velkommen!
Happy Together
«Happy Together» forteller historien om Lai og Ho, et kjærestepar fra Hong Kong som reiser til Argentina. Ting begynner å gå galt i forholdet deres underveis på reisen, og plutselig forlater Ho kjæresten Lai. Begge mangler penger til returbilettene. Lai får seg jobb som dørvakt for en tangoklubb, og Ho tjener sine penger gjennom prostitusjon. Når Ho dukker
opp banket til blods, lar Lai han bo sammen med ham på hotellrommet, men vil ikke gjenoppta forholdet. “Samlivet” på det lille hotelrommet preges av en “elsk/hat”-atmosfære.
Wong Kar-Wai er utpekt som en av de fremste filmkunstnerne vi har i dag. Han fikk sitt internasjonale gjennombrudd med «Chunking Express» (1994), og «Happy Together» vant pris for beste regi i hovedkonkurransen i Cannes (1997). Kar-Wais nære samarbeid med fotografen Christopher Doyle og scenografen William Chang byr på lekre, stilistiske og poetiske filmer som er en fryd for øyet.
Filmen starter klokka 18.30 i Edda 2 på torsdag, og vi vil selge billetter og medlemsskap i foajeen på kinoen fra klokka 18.00.
Etter visningen fortsetter kvelden i baren på «To Glass» i Strandgata der filmklubbmedlemmer får rabatt på drikke.
Velkommen!
Scarface – NB! TIRSDAG!
I denne filmen fra 1932 møter vi Tony Camonte som er en liten gangster med store ambisjoner under forbudstiden i Chicago. Han er sterkt skjemmet av et arr i ansiktet (modellert etter storgangsteren Al Capones skjebne) og starter krig med rivaliserende bander. Snart behersker han store deler av byen. Deretter begynner den minst like brutale kampen for å holde seg på maktens tinde.
Mange mener at dette er en av regissør Howard Hawks sine beste filmer og en av de udødelige klassikerne innen gangsterfilmer. Det er verd å merke seg at den legger vekt på en mer “naturlig” dialog enn det som var vanlig på den tiden filmen ble laget. Filmen ble forbudt i Norge da den kom, og først ca. 50 år senere ble den vist her for første gang.
Filmen starter klokka 18.30 i Edda 2 på tirsdag, og vi vil selge billetter og medlemsskap i foajeen på kinoen fra klokka 18.00.
Etter visningen fortsetter kvelden på det nye utestedet «Skapåbar» (i lokalet til den tidligere vinbaren «To Glass») i Strandgata.
Vi gleder oss til et gjensyn med denne klassikeren!
Velkommen!
Manhattan – siste film før jul
Dette er en av Woody Allens mest elskede filmer som fremstiller New York på den måten bare Woody Allen kan. «Manhattan» er herlig befridd fra datamaskiner, mobiltelefoner og neonlys. Filmen er en sakte, romantisk komedie, med flott kameraarbeid av Gordon Willis (mest kjent som filmfotograf for Gudfaren-filmene) og musikk av George Gershwin.
42-årige Isaac Davis (Allen) har en jobb han hater, en 17 år gammel kjæreste (Mariel Hemingway) som han ikke elsker, og en lesbisk eks-kone (Meryl Streep) som truer med å skrive bok om deres ekteskap. Når han møter sin beste venns sexy og intellektuelle elskerinne (Diane Keaton), blir han hodestups forelsket.
Filmen starter klokka 18.30 i Edda 2 på torsdag, og vi vil selge billetter og medlemsskap i foajeen på kinoen fra klokka 18.00.
Dette blir vår siste visning før jul, og denne kvelden blir det trekning av Londontur. Det er ennå ikke for sent å vinne!! Det blir også trekning av noen ekstra premier denne kvelden.
Vi har også fått Frank Kongshavn til å holde innledning til denne filmen.
Etter visningen blir det juleavslutning på det nye utestedet «Skapåbar» (i lokalet til den tidligere vinbaren «To Glass») i Strandgata.
Vi gleder oss!
Velkommen!